Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Професионално образование Съдържание на сп. "Професионално образование", 2018 г.

Професионално образование, година XX, книжка 5, 2018

от
01-10-2018
в Съдържание на сп. "Професионално образование", 2018 г.
A A

CONTENTS of issue 5/2018  /  СЪДЪРЖАНИЕ на брой 5/2018

 

METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ

Разработване на мотивационен профил на служителите в Център за подкрепа за личностно развитие НАОП „Николай Коперник“
[Development of Employees’ Motivational Profile in “Nicolaus Copernicus” Astronomical Observatory]
/ Свежина Димитрова / Svejina Dimitrova – стр. 467
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ

Кои са най-ефективните преподавателски методи в обучението по природни науки (и по-големият брой учебни часове означава ли непременно по-високи резултати – по данни на PISA 2015)
[Which are the Most-effective Teaching Methods in Learning Natural Sciences – according to PISA 2015]
/ Светла Петрова / Svetla Petrova – стр. 475
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА

Устройство, тактико-технически характеристики и приложение на АК-630
[Structure, Tactical and Technical Characteristics and Application оf AK-630]
/ Драгомир Маламов, Надежда Иванова / Dragomir Malamov, Nadezhda Ivanova (странирана) – стр. 491
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

SEO и методи за анализ – тенденции през 2018
[SEO and Methods of Analysis – Trends in 2018]
/ Ивайло Димитров, Слави Димитров / Ivaylo Dimitrov, Slavi Dimitrov – стр. 496
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Влиянието на болничната среда върху психичния статус на професионалистите по здравни грижи
[Hospital Environment Impact on Mental Status of Healthcare Professionals]
/ Стефка Костова-Пашова / Stefka Kostova-Pashova – стр. 502
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ

В броя представяме: Обединено училище „Христо Ботев“ – с. Дълго поле, обл. Пловдив

 

Интердисциплинарният подход в обучението и успешни практики за прилагането му
[The Interdisciplinary Learning Approach and Successful Implementation Practices]
/ Стойна Делчева / Stoyna Delcheva – стр. 515
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Успешни педагогически практики в областта на интеркултурното образование
[Successful Pedagogic Practices in the Field of Intercultural Education]
/ Стойна Делчева / Stoyna Delcheva – стр. 523
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

В броя представяме: Разложка професионална гимназия „Никола Стойчев“

 

Изграждане на знания и нови умения по „Макроикономика“
[Building Knowledge and New Skills in Macroeconomics]
/ Анета Даилова / Aneta Dailova – стр. 533
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Проектна дейност в гимназията
[Project Activities in the Vocational School]
/ Елена Саянова / Elena Sayanova – стр. 540
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Съдебна власт и правосъдие
[Judiciary and Justice]
/ Анета Тумбева / Aneta Tumbeva – стр. 546
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Програмата Hot Potatoes – интерактивност в обучението
[The Hot Potatoes Program – Interactivity in Training]
/ Анета Даилова / Aneta Dailova – стр. 549
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS
/ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
– стр./page 559

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр./page 561

 нагоре


 

 

РАЗРАБОТВАНЕ НА МОТИВАЦИОНЕН ПРОФИЛ НА СЛУЖИТЕЛИТЕ В ЦЕНТЪРА ЗА ПОДКРЕПА ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ НАОП „НИКОЛАЙ КОПЕРНИК“

 

Свежина Димитрова

ЦПЛР – НАОП „Николай Коперник“ – Варна

 

Резюме. Статията разглежда системата за мотивиране на персонала в институцията като съвкупност от мероприятия, които стимулират персонала не само за работата, за която получават заплащане, но най-вече за активно желание да работят в тази фирма. Създаването на система за мотивиране на персонала е свързана с изследване на особеностите на организацията, потребностите, интересите и очакванията на служителите.

Авторът представя направено анкетно проучване по темата. Посочени са стъпките за неговата реализация. Анализирани са получените резултати, въз основа на които са формулирани насоки и препоръки за подобряване на процеса.

Keywords: staff motivation; retention; system; interests; expectations; survey; results; guidelines; recommendations

 

DEVELOPMENT OF EMPLOYEES’ MOTIVATIONAL PROFILE IN “NICOLAUS COPERNICUS” ASTRONOMICAL OBSERVATORY

 

 

Abstract. The article focuses on the system of staff motivation as a set of activities that stimulate staff not only for the work they are paid for, but mostly as retention process. The creation of a staff motivation system is connected to the study of the organization’s specific needs, interests and expectations.

The author presents in the text a survey made on this topic. The realization steps are outlined. The results obtained are analyzed, based on which guidelines and recommendations for improving the process are formulated.

 

Ms. Svejina Dimitrova

“Nicolaus Copernicus” National Astronomical Observatory with Planetarium

Varna, Bulgaria

 нагоре


 

КОИ СА НАЙ-ЕФЕКТИВНИТЕ ПРЕПОДАВАТЕЛСКИ МЕТОДИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО ПРИРОДНИ НАУКИ (И ПО-ГОЛЕМИЯТ БРОЯ УЧЕБНИ ЧАСОВЕ ОЗНАЧАВА ЛИ НЕПРЕМЕННО ПО-ВИСОКИ РЕЗУЛТАТИ – ПО ДАННИ НА PISA 2015)

 

Светла Петрова

Център за оценяване в предучилищното и училищното образование

 

Резюме. В статията се изследва връзката между конкретни преподавателски методи и тяхната ефективност в обучението по природни науки. Анализът се основава на международните данни от PISA 2015, но поставя акцент върху резултатите на българските ученици. За разлика от други фактори, като материалните ресурси и учебното време например, преподавателските стратегии много по-силно корелират с резултатите на учениците в проучването. Освен това изследваните преподавателски стратегии не са еднакво ефективни. В почти всички образователни системи, които участват в PISA, в това число и в България, учениците постигат по-високи резултати, когато учителят има доминираща роля и изцяло направлява учебния процес (т.е. традиционно/„фронтално“ преподаване), както и когато учителите адаптират учебния процес към индивидуалните/груповите потребности на учениците. От друга страна, прилагането на изследователския подход в обучението по природни науки се свързва с по-ниски резултати на учениците във всички държави/региони.

Защо данните на PISA не подкрепят убеждението на значителна част от образователните специалисти, че изследователският подход няма алтернатива в обучението по природни науки? Това е основният въпрос, на който статията се стреми да отговори. Авторът е национален координатор на PISA 2015 в България.

Keywords. PISA; large-scaled assessment; teaching methods; science teaching; secondary education

 

 

WHICH ARE THE MOST-EFFECTIVE TEACHING METHODS IN LEARNING NATURAL SCIENCES – ACCORDING TO PISA 2015

 

Abstract. The article analyzes the relationship between teaching methods and their effectiveness in the science learning. It is based on the science component of the Programme for International Student Assessment (PISA). In most educational systems participated in PISA, including Bulgaria, using teacher directed and adaptive instruction is associated with better scores on science. By contrast, inquiry-based instruction is associated with lower achievement in science. Why is that? Does it mean that the PISA findings do not support the conviction that the development of science skills through inquiry is a vital part of learning science in school. These are the questions that are investigated in the article. The author is a PISA 2015 National Project Manager in Bulgaria.

 

Dr. Svetla Petrova

Center for Assessment in Pre-school and School Education

1113 Sofia, Bulgaria

 нагоре


 

 УСТРОЙСТВО, ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И ПРИЛОЖЕНИЕ НА АК-630

 

Драгомир Маламов, Надежда Иванова

Висше военноморско училище „Никола Йонков Вапцаров“

 

Резюме. Настоящата разработка запознава с устройството, тактико-техническите характеристики и приложението на АК-630 – руска автоматизирана установка за противовъздушна отбрана. Систематизираните технически данни и подробно обяснение на всеки аспект позволяват максимално вникване в разглежданата материя.

Keywords: АК-630; anti-air defense; ship defence; artillery

 

STRUCTURE, TACTICAL AND TECHNICAL CHARACTERISTICS AND APPLICATION OF AK-630

 

Abstract. The present work introduces the structure, tactical and technical features and application of the AK-630, a Russian automated anti-air defense system. Systematic technical data and a detailed explanation of each aspect allow for maximum insight into the matter under consideration.

 

Mr. Dragomir Malamov, Ms. Nadezhda Ivanova

Nikola Vaptsarov Naval Academy

9000 Varna, Bulgaria

 нагоре


 

 SEO И МЕТОДИ ЗА АНАЛИЗ – ТЕНДЕНЦИИ ПРЕЗ 2018

 

Ивайло Димитров, Слави Димитров

Икономически университет – Варна

 

Резюме. Начинът да привлечете органичен трафик на вашите сайтове, се нарича SEО (Search Engine Optimization) и обобщава всички техники и методи за подобряване видимостта на вашия сайт в търсещите машини. С навлизането на новите технологии навлизат и нови методи за търсене, които изграждат тенденциите в SEO. В пряка връзка с него стои и уеб анализът, чрез който можете да получите информация за достигнатите резултати.

Keywords: SEO; analytics; Voice search; indexing; RankBrain; metrica

  

SEO AND METHODS OF ANALYSIS – TRENDS IN 2018

 

Abstract. The way to attract organic traffic to your sites is called Search Engine Optimization (SEO) and summarizes all techniques and methods to improve your site‘s visibility in search engines. With the advent of new technologies, new search methods, which are based on trends in SEO. Directly connected with it is web analytics, where you can get information on the achieved results.

 

Mr. Ivaylo Dimitrov, Mr. Slavi Dimitrov

University of Economics – Varna

9000 Varna, Bulgaria

 нагоре


 

 

ВЛИЯНИЕТО НА БОЛНИЧНАТА СРЕДА ВЪРХУ ПСИХИЧНИЯ СТАТУС НА ПРОФЕСИОНАЛИСТИТЕ ПО ЗДРАВНИ ГРИЖИ

 

Стефка Костова-Пашова

Варненски свободен университет „Черноризец Храбър“

 

Резюме. Целта на настоящото изследване е чрез проучване и анализ да се установят факторите в болничната среда, които влияят върху психичния статус на професионалистите по здравни грижи. Участие взеха петдесет и две лица с различен трудов стаж, житейски път и професионален опит. Откриха се специфични взаимовръзки между оценките за социалната среда и последиците от стреса при изследваните лица, както и че последиците от стреса имат значими взаимовръзки с индивидуалните демографски характеристики, като възраст, трудов стаж и семейно положение.

Keywords: Hospital environment; mental status; health professionals; psychosocial risk; healthcare; mental health; stressogenic factors

  

HOSPITAL ENVIRONMENT IMPACT ON MENTAL STATUS OF HEALTHCARE PROFESSIONALS

 

Abstract. The purpose of the currente search is to determine hospital environment factors influencing mental status of health professionals via investigation and analysis. Fifty-two individuals with dissimilar length of service, working experience and life path took part in. Specific interconnections were found between the evaluations of social environment and the consequences of stress, moreover, the second ones were significantly interrelated todemographic characteristics as age, length of service and family status.

 

Ms. Stefka Kostova-Pashova

Varna Free University „Chernorizets Hrabar“

9007 Varna, Bulgaria

 нагоре


 

 ИНТЕРДИСЦИПЛИНАРНИЯТ ПОДХОД В ОБУЧЕНИЕТО И УСПЕШНИ ПРАКТИКИ ЗА ПРИЛАГАНЕТО МУ

 

Стойна Делчева

Обединено училище „Христо Ботев“ – с. Дълго поле, обл. Пловдив

 

Резюме. Текстът разглежда актуални проблеми на съвременното образование. Фокусирането върху постигане на интегриран образователен резултат под формата на набор от умения на учениците налага съсредоточаването му върху интердисциплинарността на образователния процес. Авторът разглежда модели за нейното практическо прилагане в училище.

Keywords: contemporary education; focus; integrated learning; outcome; interdisciplinary; learning process.

 

THE INTERDISCIPLINARY LEARNING APPROACH AND SUCCESSFUL IMPLEMENTATION PRACTICES

 

Abstract. The text examines current issues of contemporary education. Placing focus on achieving an integrated learning outcome in the form of a set of pupils’ skills requires focusing on the interdisciplinary nature of the learning process.

The author examines models for its practical application in school.

 

Ms. Stoyna Delcheva

„Hristo Botev“ United School

Village of Dulgo pole, Plovdiv region, Bulgaria

 нагоре


 

УСПЕШНИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРАКТИКИ В ОБЛАСТТА НА ИНТЕРКУЛТУРНОТО ОБРАЗОВАНИЕ (ОПИСАНИЕ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРАКТИКИ)

 

Стойна Делчева

Обединено училище „Христо Ботев“ – с. Дълго поле, обл. Пловдив

 

Резюме. Статията разглежда интердисциплинарните проекти като начин учениците да се научават да изследват и извличат самостоятелно информация от различни източници, за да правят проучване по дадена тема. Посочена е ползата от работа в екип, подкрепяни от своите учители и родители. Целта е децата да се научат да спазват правила за работа в група, да бъдат критични и толерантни, да представят аргументирано вижданията си по проблеми, свързани с изучаваното учебно съдържание, както и да представят резултатите от работата си.

Keywords. interdisciplinary project; explore; extract; information;; teamwork; rules; tolerant

 

SUCCESSFUL PEDAGOGIC PRACTICES IN THE FIELD OF INTERCULTURAL EDUCATION

 

Abstract. The article examines interdisciplinary projects as a way for students to learn to explore and extract information from different sources independently in order to study a specific topic. The use of the teamwork, supported by their teachers and parents, is outlined. The aim is to teach children to observe rules for working as a group, to be critical and tolerant, to present their views on problems related to the studied content, and to present the results of their work.

 

Ms. Stoyna Delcheva

„Hristo Botev“ United School

Village of Dulgo pole, Plovdiv region, Bulgaria

 нагоре


 

 

ИЗГРАЖДАНЕ НА ЗНАНИЯ И НОВИ УМЕНИЯ ПО „МАКРОИКОНОМИКА“

 

Анета Даилова

Разложка професионална гимназия „Никола Стойчев“

 

Резюме. Статията показва практическите дейности, свързани с подготовката на урок. Описани са различните етапи от хода на урока. Представени са примери за решаване на казуси и оценка на знанията на учениците.

Keywords: practical activities; lesson; macroeconomics; examples; case studies; assessment

 

 

BUILDING KNOWLEDGE AND NEW SKILLS IN MACROECONOMICS

Abstract. The article shows some practical activities related to the preparation of a lesson in macroeconomics. The different stages of the lesson are described. Examples of case studies and ways of assessment of students‘ knowledge are presented.

 

Eng. Aneta Dailova

Head Teacher in Economic Disciplines

„Nikola Stoychev“ Razlog Vocational School

Razlog, Bulgariaю

 нагоре


 

 

ПРОЕКТНА ДЕЙНОСТ В ГИМНАЗИЯТА

 

Елена Саянова

Разложка професионална гимназия „Никола Стойчев“

 

Резюме. Текстът разказва за дейността на Разложката професионална гимназия по различни проекти и инициативи, помагащи за подобряване на учебната дейност. Разгледани са примери за проведени практики и обучения, за доставка на интерактивно оборудване и софтуер за работа в час. Посочена е ползата за осъществяване на подобен тип инициативи.

Keywords: activities; projects; initiatives; trainings; interactive; benefits

  

PROJECT ACTIVITIES IN THE VOCATIONAL SCHOOL

 

Abstract. The text tells about the activities of Razlog Vocational High School in various projects and initiatives that help to improve the educational activity. Examples of conducted practices and trainings, delivery of interactive equipment and software and class work are examined. The benefits from such type of initiatives is indicated.

 

Dr. Elena Sayanova

„Nikola Stoychev“ Razlog Vocational School

Razlog, Bulgaria

 нагоре


 

 

СЪДЕБНА ВЛАСТ И ПРАВОСЪДИЕ

 

Анета Тумбева

Разложка професионална гимназия „Никола Стойчев“

 

Резюме. Статията разглежда участието на ученици в инициатива за запоз­наване с дейността на съдебната власт като част от гражданското образование. Описан е ходът на инициативата, изведени са ползите от подобен тип обучение.

Keywords: initiative; judiciary; civic education; benefits; training

 

JUDICIARY AND JUSTICE

 

Abstract. The article discusses the participation of students in an initiative for studying the activities of the judiciary as part of civic education. The course of the initiative has been described, and the benefits of such a type of training are outlined.

 

Ms. Aneta Tumbeva

„Nikola Stoychev“ Razlog Vocational School

Razlog, Bulgaria

нагоре


 

ПРОГРАМАТА HOT POTATOES – ИНТЕРАКТИВНОСТ В ОБУЧЕНИЕТО

 

Анета Даилова

Разложка професионална гимназия „Никола Стойчев“

 

Резюме. Разработването на електронни тестове и упражнения е част от дидактическата тестова теория. Тестовете успешно могат да се прилагат по всички дисциплини за определяне на входното ниво, осъществяване на проверка и контрол на усвоеното учебно съдържание и отчитане изходното равнище в края на периода на обучение.

Keywords: electronic tests; exercises; didactics; entry level; curricula

 

 

THE HOT POTATOES PROGRAM – INTERACTIVITY IN TRAINING

 

Abstract. The development of electronic tests and exercises is part of the didactic test theory. Tests can be successfully applied across all disciplines to determine the entry level, to verify and control the learning contents, and to report outcomes at the end of the training period.

The “Hot Potatoes” program offers the opportunity to use several didactic models: JQuiz – JakeCuiz, JCloze – JackClose, CrossJackros, JMix – JayMix, JMatch – JeMech. The use of the program is fully in line with the contemporary understanding of didactic tests for learning purposes. The logical arrangement of the exercises is in compliance with the curriculum and based on the chronological principle. The electronic exercises of the “Hot Potatoes” program are used for revision exercises, homework assignments, error correction, performance comparison and more.

 

Eng. Aneta Dailova

„Nikola Stoychev“ Razlog Vocational School

Razlog, Bulgaria

нагоре


 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailПрофесионално образование, година XX, книжка 2, 2018 Default ThumbnailПрофесионално образование, година XX, книжка 3, 2018 Default ThumbnailПрофесионално образование, година XX, книжка 6, 2018 Default ThumbnailГодишно съдържание на сп. „Професионално образование“, 2018 г.

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Чуждоезиково обучение, книжка 5, година XLV, 2018

Следваща статия

За 70% от децата страната ни е добро място да пораснеш

Следваща статия
За 70% от децата страната ни е добро място да пораснеш

За 70% от децата страната ни е добро място да пораснеш

Как се става приложен програмист

Как се става приложен програмист

Творчество в реално време

Творчество в реално време

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"