Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Педагогика
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Стратегии на образователната и научната политика Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика" 2016

Стратегии на образователната и научната политика, година XXIV, книжка 4, 2016

от
26-08-2016
в Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика" 2016
A A

CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

 

EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT /
ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ

Качество на висшето образование в България в контекста на Европейското пространство за висше образование – проблеми и възможни решения
[Quality of Higher Education in Bulgaria in the Context of the European Higher Education Area – Problems and Possible Solutions]
/
Албена Вуцова, Мартина Арабаджиева / Albena Vutsova, Martina Arabadzhieva – 351 стр.

icon Отвори пълния текст

 

Модерната политика на управление на човешките ресурси и компетентностният подход при обучението в администрацията
[Modern Policy of Human Resources Management in Administration and Competency Approach in Training]
/
Поля Кацамунска / Polya Katsamunska  – 362 стр.

icon Отвори пълния текст

 

RESEARCH RESULTS / РЕЗУЛТАТИ ОТ НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Рефлексивната социална антропология: национални образователни приоритети
[Reflexive Social Anthropology: National Educational Priorities]
/
Ирина Колева, Цветелин Симов / Irina Koleva, Tzvetelin Simov  – 378 стр.

icon Отвори пълния текст

 

RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ

Дейност и време. Свободното време на личността
[Activity and Time. Free Time of Personality]
/
Лучиян Милков / Luchiyan Milkov – 393 стр.

icon Отвори пълния текст

 

UNITING EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ

Системата „дете – семейство – училище“ в условията на включващото образование
[The System “Child – Family – School” in the Conditions of Inclusive Education]
/
Пелагия Терзийска / Pelagia Terziyska  – 411 стр.

icon Отвори пълния текст

 

EDUCATION IN THE INFORMATION SOCIETY / ОБРАЗОВАНИЕТО В ИНФОРМАЦИОННОТО ОБЩЕСТВО

Проблемът за усвояването на педагогически компетенции чрез учене в електронна среда
[The Problem with Absorption of Pedagogical Competences through Learning in Digital Environment]
/
Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova – 421 стр.

icon Отвори пълния текст

 

REFLECTION AND EDUCATION / РЕФЛЕКСИЯ И ОБУЧЕНИЕ

Рефлексивни проекции в доказателството като логически способ (на примера на обучението по биология)
[Reflective Implication in Logical Demonstration (In Case of Biology Education)]
/
Надежда Райчева, Наташа Цанова, Иса Хаджиали / Nadezhda Raycheva, Natasha Tzanova, Isa Hadjiali – 430 стр.

icon Отвори пълния текст

 

Рефлексивната самооценка като механизъм на личностното самоутвърждаване
[Reflexive Self Assessment as a Mechanism of Personal Self-Affirmation]
/
Боян Василев / Boyan Vasilev  – 441 стр.

icon Отвори пълния текст

 

IN MEMORIAM

Живот, изживян на един дъх (в памет на доц. Зорница Ганева)
[Life in One Breath (In memory of Assoc. Prof. Zornitca Ganeva)] /
Вяра Гюрова / Viara Gyurova – 448 стр.

icon Отвори пълния текст

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ


КАЧЕСТВО НА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ В КОНТЕКСТА
НА ЕВРОПЕЙСКОТО ПРОСТРАНСТВО ЗА ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ – ПРОБЛЕМИ И ВЪЗМОЖНИ РЕШЕНИЯ

 

Албена Вуцова, Мартина Арабаджиева

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Статията е посветена на проблемите, свързани с контрола на ка­чеството на висшето образование в България. Анализирани са стандарти и насоки, целящи осигуряване и подобряване на качеството на висшето образо­вание в европейската общност.

Keywords: higher education, The European Higher Education Area

 

QUALITY OF HIGHER EDUCATION IN BULGARIA IN THE CONTEXT OF THE EUROPEAN HIGHER EDUCATION AREA – PROBLEMS AND POSSIBLE SOLUTIONS

 

Abstract. The article is dealing with specific issues related to the quality control of higher education in Bulgaria. Standards and guidelines aimed at ensuring and improving the quality of higher education in the European community are analyzed.

 

Prof. Dr. Albena Vutsova

Ms. Martina Arabadzhieva, PhD student

University of Sofia


МОДЕРНАТА ПОЛИТИКА НА УПРАВЛЕНИЕ НА ЧОВЕШКИТЕ РЕСУРСИ И КОМПЕТЕНТНОСТНИЯТ ПОДХОД ПРИ ОБУЧЕНИЕТО В АДМИНИСТРАЦИЯТА

 

Поля Кацамунска

Университет за национално и световно стопанство

 

Резюме. През последните десетилетия управлението на човешките ре­сурси в администрацията се превърна в основно направление на реформата и ключов приоритет за административното развитие. Проучванията показват, че макар избраният модел на държавна служба да дава силно отражение върху тази политика. Доброто управление е в тясна зависимост от професионализма на служителите в администрацията, което изисква целенасочени инвестиции за тяхното обучение и развитие. Затова усъвършенстването на системата за постоянно развитие на компетентностите, професионалните умения и квали­фикацията на служителите се оказва основен елемент на ефективната и мо­дерна политика в областта на човешките ресурси в администрацията. Затова програмите за обучение и развитие се разглеждат като играещи важна роля за повишаване на компетентността, а от тук и в налагането на новите ценности и за получаване на желаната промяна в културата.

Keywords: Public administration reform, administrative system, human resources management, competency management, training needs, competency approach in training

 

MODERN POLICY OF HUMAN RESOURCES MANAGEMENT IN ADMINISTRATION AND COMPETENCY APPROACH IN TRAINING

 

Abstract. The paper is focused on the policy of human resources management in the public sector, which aims to increase the professional skills and qualifications of civil servants through trainings in order to develop a modern, effective and citizen-oriented system of public administration. In brief, this policy gives priority to training because it is seen as a targeted investment to good governance.

The first part of the paper deals with two separate but closely related issues – administrative system and reform of human resources management in public administration. The reason is that the principles and organizational model of the administrative system provide implications on the policy of human resources management in administration. The second part explains the relationship between the concept of competency and the model of excellence. This model could be used in any organization, which makes it a contemporary approach to public administration management. Finally, the paper outlines that the traditional model of training is outdated and the competency approach in training has become wide-spread in public and private sectors. The expected result for the Bulgarian administration is that using this training approach will significantly enhance civil servants’ professional competence and thus the impact on the quality of governance will be significant.

 

Dr. Polya Katsamunska, Assoc. Prof.

University of National and World Economy


РЕФЛЕКСИВНАТА СОЦИАЛНА АНТРОПОЛОГИЯ: НАЦИОНАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПРИОРИТЕТИ

 

Ирина Колева, Цветелин Симов

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Статията включва основни концепти от дисертационно изследване в обсега на социалната рефлексивна антропология. Дадени са целеполагащите характеристики на предприемачеството, като ключова личностна компетентност. Диагностичното изследване е направено с представителна извадка респонденти със специфични етнокултурни особености. Посочени са етнопсихологическите маркери в контекста на националните образователни приоритети и стандарти.

Keywords: reflection, reflexive social anthropology, business, ethnocultural diversity, European educational priority

 

REFLEXIVE SOCIAL ANTHROPOLOGY: NATIONAL EDUCATIONAL PRIORITIES

 

Abstract. The article includes basic concepts of dissertation thesis in the field of social reflexive anthropology. Goal-setting characteristics of entrepreneurship as a key personal competence are pointed. A diagnostic study was done with a sample of respondents with specific ethno-cultural characteristics. The etno-psychological markers in the context of national education priorities and standards are listed.

 

Prof. Dr. Irina Koleva, Tzvetelin Simov, PhD student

Faculty of History

University of Sofia


ДЕЙНОСТ И ВРЕМЕ. СВОБОДНОТО ВРЕМЕ НА ЛИЧНОСТТА

 

Лучиян Милков

Университет за национално и световно стопанство

 

Резюме. Статията насочва вниманието на читателя към един от най-сложните феномени на психологическата наука – този за дейността на личността и взаимоот­ношенията ѝ с феномена „време“ и по-конкретно – с явлението „свободно време“.

В дейността на личността се проявява психиката ѝ и чрез нея тя може да бъде обективно опозната. Чрез дейността, реализирана в различни времеви диапазони –детство, юношество, младост, творческа зрелост, по време на обу­чение и възпитание, в процесите на самовъзпитание и самоактуализация, пси­хиката на личността се формира, развива и усъвършенства.

Вижданията за бъдещето както на отделния индивид, така и на цялото об­щество, се променят успоредно с формирането на времевата перспектива на културно-историческите общности и постепенно се свързват с поколението, което идва на смяна на съществуващото. Така се появява интерес на социума към времевия период от човешкия живот, представляващ началния период на социализация, включващ развитие, възпитание, образование и обучение.

Keywords: activity, time, person, leisure, education, development, student

 

ACTIVITY AND TIME. FREE TIME OF PERSONALITY

 

Abstract. The article draws the reader’s attention to one of the most complex phenomena of psychological science – the activity of the individual and his/her relationship with the phenomenon “timeˮ and, in particular, the phenomenon of “free timeˮ.

 

Prof. Luchiyan Milkov, DSc.

Faculty of Management and Administration

University of National and World Economy


СИСТЕМАТА „ДЕТЕ – СЕМЕЙСТВО – УЧИЛИЩЕ“ В УСЛОВИЯТА НА ВКЛЮЧВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ

 

Пелагия Терзийска

Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград

 

Резюме. В статията се анализира съвременното състояние на системата „дете – семейство – училище“ в условията на включващото образование на деца със специални образователни потребности. Посочват се трудностите, които срещат учителите, родителите, децата, анализират се страховете им, както и знанията и уменията (компетенциите), които трябва да имат, за да може да се изградят позитивни отношения и да се реализира успешно обуче­ние във включващата класна стая.

Представени са резултати от собствени емпирични изследвания.

Keywords: inclusive education, children with special educational needs, teach­ers, parents, interaction, cooperation

 

THE SYSTEM “CHILD – FAMILY – SCHOOL” IN THE CONDITIONS OF INCLUSIVE EDUCATION

 

Abstract. The article analyzes the current situation of the system “child-family-school in the conditions of inclusive education of children with special educational needs. The difficulties that are encountered by the teachers, parents, children are pointed out; their fears, as well as their competencies that they should have in order to build positive relations and to realize successful education in the inclusive classroom are analyzed. Results of own empirical research are presented.

Dr. Pelagia Terziyska, Assoc. Prof.

Faculty of Pedagogy

South-West University “Neofit Rilski”


ПРОБЛЕМЪТ ЗА УСВОЯВАНЕТО НА ПЕДАГОГИЧЕСКИ КОМПЕТЕНЦИИ ЧРЕЗ УЧЕНЕ В ЕЛЕКТРОННА СРЕДА

 

Нина Герджикова

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ – Филиал Смолян

 

Резюме. Статията развива идеята за усвояване на педагогически компетен­ции в процеса на електронното учене. В нея се дискутират същността и възмож­ността да се формира интернационална педагогическа компетентност, за което електронното учене дава много добри възможности. Същевременно се изтъкват трудностите в рамките на теорията на обучение при дефинирането на категорията „компетентност“.

 

Keywords: international competence, pedagogics, e-learning

 

THE PROBLEM WITH ABSORPTION OF PEDAGOGICAL COMPETENCES THROUGH LEARNING IN DIGITAL ENVIRONMENT

 

Abstract. The article develops the idea of absorption of pedagogical competences in the process of e-learning. It discusses the ability to form international pedagogical competence for that e-learning provides great opportunities. At the same time the difficulties in the theory of education in defining the category of “competence” are highlighted.

 

Dr. Nina Gerdzhikova, Assoc. Prof.

University of Plovdiv – Branch Smolyan


РЕФЛЕКСИВНИ ПРОЕКЦИИ В ДОКАЗАТЕЛСТВОТО КАТО ЛОГИЧЕСКИ СПОСОБ (НА ПРИМЕРА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО БИОЛОГИЯ)

 

Надежда Райчева, Наташа Цанова, Иса Хаджиали

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. В статията е представена същността на доказателството като логически прийом с приложен прочит в процеса на обучение по биология в средното училище. Очертани са граници на проявата на прийома при демон­стрирането на групи умения. Изведени са основни рефлексивни проекции в състава му и проявата им при решаване на познавателни задачи в процеса на обучение.

Keywords: biology education, logical demonstration, reflection

 

REFLECTIVE IMPLICATION IN LOGICAL DEMONSTRATION (IN CASE OF BIOLOGY EDUCATION)

 

Abstract. The essence of logical demonstration and applications in biology education is presented in the article. Persistence of logical demonstration in learning skills is marked. Reflective implications are described in demonstration applied in solving biology learning tasks.

 

Dr. Nadezhda Raycheva, Assoc. Prof.

Prof. Dr. Natasha Tzanova

Dr. Isa Hadjiali, Assist. Prof.

Department of Biology Education

University of Sofia


РЕФЛЕКСИВНАТА САМООЦЕНКА КАТО МЕХАНИЗЪМ НА ЛИЧНОСТНОТО САМОУТВЪРЖДАВАНЕ

 

Боян Василев

Институт за изследване на населението и човека

Българска академия на науките

 

Резюме. В доклада е представена и разработена идеята за ролята на рефлексията за овладяването на самоутвърждаването: рефлексивната са­мооценка позволява то да се постави под личностен контрол. Чрез рефле­ксивното самопознание личностното самоутвърждаване се освобождава от психологическите защити, компенсаторните самозаблуди и неадекватните посоки на своето осъществяване. Зрялата степен на самоутвърждаване се характеризира с освобождаване от неефективните механизми на самооцен­ка и самоутвърждаване и целенасочено използване на личностни рефле­ксивни процедури.

Keywords: self-affirmation, reflection, psychological defenses

 

REFLEXIVE SELF ASSESSMENT AS A MECHANISM OF PERSONAL SELF-AFFIRMATION

 

Abstract. In the report is presented and developed the idea of the role of the reflection of the mastery of self-affirmation; reflexive self-asessment allows it to be placed under personal control. Trough reflexive self-knowledge, personal self-affirmation is released from the psychological defenses, compensatory delusions and inadequate ways of its implementation. The mature degree of self-affirmation is characterized by the release of inefficient mechanisms of self-assessment and self assertion and targeted use of personal reflexive procedures.

 

Mr. Boyan Vasilev, PhD Student

Institute for Population and Human Studies

Bulgarian Academy of Sciences

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XX, книжка 5, 2012 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXIV, книжка 1, 2016 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXIV, книжка 2, 2016 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXIV, книжка 5, 2016

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сватба

Следваща статия

Педагогика, година LXXXVIII, книжка 7, 2016

Следваща статия

Педагогика, година LXXXVIII, книжка 7, 2016

Какво предвижда стандартът за гражданско образование

Какво предвижда стандартът за гражданско образование

Нови работилници в професионални школа в област Търговище

Нови работилници в професионални школа в област Търговище

Последни публикации

  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 7/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 3/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 2/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1s/2024, година XCVI
  • Сп. „Педагогика“, книжка 1/2024, година XCVI
  • Годишно съдържание
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2023, година XCV
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2023, година XCV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"