ОУ „Христо Смирненски“ в град Кермен има солидна история зад гърба си – миналата година училището отбелязва тържествено своя 150-годишен юбилей. Тези дни стана ясно, че е одобрен проектът за изграждане на STEM център в учебното заведение. Той ще обхваща предмети от направление природни науки – математика, информатика, биология и здравно образование, физика и астрономия, химия и опазване на околната среда. Центърът ще бъде разположен на втория етаж на училището, където кабинетите ще бъдат реновирани и модернизирани.
„Кандидатствали сме и за
високо технологично оборудване на три класни стаи,
които ще бъдат отделно от STEM центъра – казва директорката Ваня Куршумова. – Те ще бъдат оборудвани с интерактивен дисплей, с вграден компютърен модул. Ще има и лаптопи за учениците. В допълнение са предвидени учебни роботи, които да надграждат изучаването на информационните технологии в посока роботика. Подновяването на тези стаи се налага, за да можем да отговаряме на съвременните изисквания за образование, да задържаме децата в класните стаи и да надграждаме техните знания и практически умения. Искам да подчертая, че преподавателите ни по природни науки са високо квалифицирани.“
Предвиденото оборудване е съобразено с възрастовата група на учениците в основен етап на образование, допълва директорката. Поръчан е и
3D-принтер, предвиден за часовете по компютърно моделиране и информационни технологии.
Училището е малко, средищно, обхваща деца от 5 населени места. Сравнително отдалечено е от областния център Сливен. В момента в школото има 125 ученици. Но раждаемостта в населените места в района се увеличава и се предполага, че и учениците ще се увеличат, смятат педагозите. Децата са от различни етнически групи, но това не пречи за постигането на добри образователни резултати. В националните външни оценявания учениците от ОУ „Христо Смирненски“ в Кермен показват резултати на средно ниво.
„Децата ни са хубави, възпитани. Държим на ценностите, на неща, които ще са им нужни в живота – казва Куршумова. – Затова много ни беше нужен този проект, за да отговаряме на съвременните изисквания. По-голямата част от нашите ученици продължават образованието си след завършване на основното в професионални гимназии, има и приети в математически. Затова се стремим да придобият знания и умения, които да им помогнат да се развият като качествени хора, да могат да се реализират на пазара на труда. Хубавото е, че нямаме ранни бракове.“
Директорката признава, че на всички педагози много ѝ им се иска да изучат бъдещи лекари, икономисти, учители и други висшисти, които да се върнат после в района и да спомогнат за развитието на града.
Усилията на екипа са насочени към това да извлекат най-доброто от деца, да ги изградят като личности, с които да се гордеят.
В училището има много групи за занимания по интереси, за да има за всяко дете по нещо, с което иска да се занимава най-много – клуб по народни танци, вокална и театрална група, футболен клуб.
„В момента започва друга наша идея – учениците ни да започнат да изучават шах, защото
тази игра развива много логическото мислене
– казва директорката. – И е много полезна за развитието им. С това още повече ще разнообразим техните занимания. Имаме и клубове за напреднали деца – по математика и информационни технологии. Даваме им възможност да се развиват в тази посока.“
Един от най-сериозните проблеми пред екипа е, че децата идват от най-различни семейства, голяма част от които са разделени – родителите са в чужбина, децата – тук. И училището остава основният фактор за тяхното възпитание и социализация. Освен това някои родители се хващат на сезонна работа, за по няколко месеца. Други – с години са зад граница.
И така се стига до куриоза в
I клас да има ученици, които са на 13 години и за първи път влизат в класна стая.
Дълги години са били в чужбина, работили са на полето и едва сега тръгват на училище. А подобни деца много трудно се интегрират, те не са ходили и на детска градина.
Освен това има и хора, които идват от други населени места, купуват тук имоти. Но децата им също не са интегрирани. И много често се налага учителите да работят извънредно, за да помогнат на изоставащите ученици да попълнят липсващите им знания.
В училището започва изпълнението на програма за работа с родители. Много от тях се интересуват от образованието на децата. Но има и други, които не са толкова ангажирани и затова педагозите се стараят да ги привлекат да участват по някакъв начин в учебния процес, да се опитват и те да мотивират децата си. И така заедно да постигнат целта да ги образоват, защото без образование няма как да се реализират на пазара на труда.
„Партньори сме в проект за краткосрочни обучителни курсове за възрастни, за да могат да валидират знания и да завършат основно и средно образование – както родители, така и наши бивши ученици, които не са успели да завършат. Доста запитвания имаме за този курс, кандидатите са повече от предвидените по проекта 26 бройки. Това ни радва, защото, колкото е по-грамотно населението – толкова по-високи резултати има и самата общност. Най-много искам да виждам грамотни, реализирани и щастливи хора“, казва в заключение директорка.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg